dissabte, 18 de gener de 2014

UNS EXERCICIS DIVERTITS PER A ADQUIRIR LA RESPIRACIÓ ADEQUADA

Hui parem l’atenció en la respiració. Una correcta respiració ajuda a prevenir, millorar o solucionar alguns dels trastorns de llenguatge que sovint apareixen en els nostres fills o alumnes, és doncs un objectiu important que deurien adquirir tots des de menuts i millor com prevenció que com a rehabilitació.

La correcta respiració comporta, entre altres coses, poder allargar la fonació, saber regular l’aire espirat o dominar el to de veu. Una bona higiene de les narius és aconsellable, per la qual cosa als més menuts se’ls ha d’ensenyar a mocar-se, així tenir sempre les vies respiratòries lliures i poder respirar correctament.

I com sabem quina és la respiració més adequada? Doncs, s’ha de col·locar una mà sobre el pit i altra a l’estómac per comprovar quina part és la que s’ompli d’aire. Per simplificar us dic que no és correcte agafar l’aire i pujar els muscles o omplir el pit d’aire, és correcte quan es concentra l’aire a la part abdominal. S’ha de fer de peu, o gitat que és quan resulta més fàcil comprovar, si posem un llibre damunt, com puja i baixa l’estómac.

No és fàcil aconseguir una respiració abdominal adequada i es cert que als xiquets els costa interioritzar-ho, però també és cert que mai s’aconsegueix si no hi ha constància per part del xiquet i de l’adult que ha d’estar al costat indicant i comprovant que els exercicis que fa són correctes. Una vegada se sap quina és la manera correcta s’ha de repetir cada dia per a consolidar-ho i aconseguir la mecànica. Després ve el pas de prologar al màxim de temps l’aire expirat i també és un procés gradual.

Tot requereix fer exercicis de respiració que no sempre han de ser avorrits, es pot compaginar la respiració davant l’espill, amb estos exercicis que us propose,  perquè als meus alumnes del col·legi Elias Tormo d’Albaida, a les sessions d’Audició i Llenguatge, els ha agradat molt fer-los i els han resultat divertits. Es tracta de crear quadres artístics. Alhora que deixaven eixir l’aire deixaven lliure la imaginació, llapis de colors o retoladors en mà, confeccionaren quadres diversos. I este ha estat el resultat:


Entrada feta per Mariló Sanz Mora, mestra d’Audició i Llenguatge.

2 comentaris:

  1. Quin tema més interessant que presenteu i tant poc abordat a les escoles.
    Gràcies per compartir-ho!
    Besets
    Carme

    ResponElimina
  2. Gràcies pel comentari. De vegades els exercicis de reeducació en audició i llenguatge són repetitius, però amb un poc d'imaginació l'avorriment pot canviar a diversió. Mariló Sanz.

    ResponElimina

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...