dimecres, 13 de juny de 2012

Brain Gym:Gimnàstica del cervell


Fa uns dies vam assistir a una xerrada sobre Brain Gym ("Gimnàstica del cervell") que impartia Isabel Compan Fernández. (Si cliqueu sobre el seu nom accedireu a més informació sobre el tema). Aquesta llicenciada en Filosofia i Ciències de l'Educació, facultada internacional de la Fundació Internacional Brain Gym entre altres moltes titulacions, ens va donar una xicoteta però profunda pinzellada sobre esta corrent. Anàvem per curiositat, i vam eixir de la conferència amb moltes ganes de conèixer més sobre el tema i posar-ho en pràctica amb els nostres alumnes (cosa que ja estem fent).

Amb paraules d'Isabel Compan, "Brain Gym és un sistema innovador i eficaç basat en la integració cos-ment mitjançant el moviment. El moviment és la clau! Viure és moure's. La vida és un canvi continuat, sempre nou, sempre demanant. Brain Gym ens ensenya com moure'ns amb els nostres reptes, els nostres somnis i els nostres objectius vitals. Els seus creadors van ser Paul i Gail Denninson, els quals han estructurat una metodologia d'investigació pràctica i aplicada a les persones basant-se en com fa l'aprenentatge el cervell. Els seus descobriments es fonamenten en la comprensió de la interdependència entre el desenvolupament fisiològic, el moviment, l'adquisició del llenguatge i l'assoliment de les competències bàsiques d'aprenentatge per a la vida"

Ens va presentar uns exercicis que són una recopilació d’exercicis de Brain Gymm que va desenvolupar el Dr Paul Denisson per interconnectar els dos hemisferis cerebrals i afavorir la coordinació dels ulls i extremitats necessària per a la lectoescriptura i esports. Estos exercicis es complementen amb exercicis energètics, que tenen per missió la d’activar o equilibrar els nivells d’energia vital necessària per al bon desenvolupament de l’organisme. Són exercicis, com diu l’autora, que estimulen punts anomenats d’acupuntura que s’utilitzen a la medicina xinesa. I tambè són exercicis que ajuden a la reducció d’estrès, estimulant punts neurovasculars i neurolinfàtics de tal manera que s’aconsegueix equilibri emocional, físic i mental.

Estos exercicis són fàcils de fer i segons s’aconsella, haurien de fer-se diàriament, junt a la teràpia de moviment rítmic, depenent de cada cas. Si es fan durant 8 o 9 minuts diaris en total, es millorarà notablement el rendiment i el nivell d’estrès, així com l’equilibri emocional, físic i mental. Esta pràctica forma part d’un programa de desenvolupament personal anomenat Edu-K o Kinesiologia Educativa.

Com podem aplicar-ho a l’aula?
Abans de començar les classes, podem fer un ritual d’entrada conegut com “PACE” (acrònim de quatre moviments bàsics) que ens prepara per a aprendre amb:
  • Energia = Beure aigua: el 75% del cos és aigua. Beure aigua ajuda a hidratar el sistema cos-ment i facilita un bon funcionament del cervell. És convenient que els nostres alumnes duguen una botella d’aigua a l’escola.
  • Claredat = Botons del cervell: col·locar el dit polze i dos dits d’una mà davall de les clavícules als costats de l’esternon. L’altra mà damunt del melic. Menejar els ulls d’un costat a l’altre. Mig minut així i repetir invertint la posició de les mans. Ajudem així a coordinar l’hemisferi dret amb l’esquerre i millorem la confiança per a desenvolupar activitats, expressar-se, comprendre, etc.
  • Estant Actius = Marxa creuada: tocar amb la mà dreta el genoll esquerre i amb la mà esquerra el genoll dret. Ajudem així a despertar i coordinar els hemisferis i millorem la capacitat motriu, l’escriptura, la lectura, l’audició, la comprensió, etc.
  • Estant Positius = Ganxos: primer creuem els turmells; amb els dits polzes mirant a terra, creuem les mans, entrecreuem els dits i doblem els colzes recolzant les mans sobre el pit. Després descreuem cames, braços i mans mentre les puntes dels dits es toquen. Inspirem amb la llengua tocant el paladar i espirarem relaxant-la.

Els exercicis els podeu trobar en el llibre de Paul i Gail Denninson, Brain Gym. Llibre per al professorat, amb traducció i adaptació de Isabel Compan, publicat per GRAÓ.



En una altra entrada, us explicarem més detalladament alguns d'estos exercicis i d'altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...