Hui parem l’atenció
en la respiració. Una correcta respiració ajuda a prevenir, millorar o
solucionar alguns dels trastorns de llenguatge que sovint apareixen en els
nostres fills o alumnes, és doncs un objectiu important que deurien adquirir
tots des de menuts i millor com prevenció que com a rehabilitació.
La correcta
respiració comporta, entre altres coses, poder allargar la fonació, saber regular
l’aire espirat o dominar el to de veu. Una bona higiene de les narius és
aconsellable, per la qual cosa als més menuts se’ls ha d’ensenyar a mocar-se,
així tenir sempre les vies respiratòries lliures i poder respirar correctament.
I com sabem quina
és la respiració més adequada? Doncs, s’ha de col·locar una mà sobre el pit i
altra a l’estómac per comprovar quina part és la que s’ompli d’aire. Per
simplificar us dic que no és correcte agafar l’aire i pujar els muscles o
omplir el pit d’aire, és correcte quan es concentra l’aire a la part abdominal.
S’ha de fer de peu, o gitat que és quan resulta més fàcil comprovar, si posem
un llibre damunt, com puja i baixa l’estómac.
No és fàcil
aconseguir una respiració abdominal adequada i es cert que als xiquets els costa
interioritzar-ho, però també és cert que mai s’aconsegueix si no hi ha
constància per part del xiquet i de l’adult que ha d’estar al costat indicant i
comprovant que els exercicis que fa són correctes. Una vegada se sap quina és
la manera correcta s’ha de repetir cada dia per a consolidar-ho i aconseguir la
mecànica. Després ve el pas de prologar al màxim de temps l’aire expirat i també
és un procés gradual.
Tot requereix fer
exercicis de respiració que no sempre han de ser avorrits, es pot compaginar la
respiració davant l’espill, amb estos exercicis que us propose, perquè als meus alumnes del col·legi Elias
Tormo d’Albaida, a les sessions d’Audició i Llenguatge, els ha agradat molt fer-los
i els han resultat divertits. Es tracta de crear quadres artístics. Alhora que
deixaven eixir l’aire deixaven lliure la imaginació, llapis de colors o
retoladors en mà, confeccionaren quadres diversos. I este ha estat el resultat:
Entrada feta per Mariló
Sanz Mora, mestra d’Audició i Llenguatge.
Quin tema més interessant que presenteu i tant poc abordat a les escoles.
ResponEliminaGràcies per compartir-ho!
Besets
Carme
Gràcies pel comentari. De vegades els exercicis de reeducació en audició i llenguatge són repetitius, però amb un poc d'imaginació l'avorriment pot canviar a diversió. Mariló Sanz.
ResponElimina